Dječja opera Brundibár u Jasenovcu – moć glazbe i umjetnosti koja se izdiže nad najgorim životnim situacijama

Uprizorenjem dječje opere češkog skladatelja Hansa Krása u režiji Hrvoja Korbara i Krešimira Dolenčića i u izvedbi dječjeg zbora Zvjezdice žele se komemorirati jasenovačke žrtve te podsjetiti na zločine logora Jasenovac.

Festival suvremenog židovskog filma Zagreb – Festival tolerancije i Centar za promicanje tolerancije i očuvanje sjećanja na holokaust pripremili su novu hrvatsku izvedbu opere za djecu „Brundibár“, češkog skladatelja Hansa Kráse, (1899-1944) s libretom Adolfa Hoffmeistera, koju su u originalu izvodila djeca Terezina, koncentracijskog logora u okupiranoj Čehoslovačkoj.

Krása i Hoffmeister napisali su operu 1938. za natječaj čehoslovačkog Ministarstva školstva i narodnog obrazovanja koji je kasnije otkazan zbog razvoja političkih događaja. Probe su započele 1941. godine u židovskom sirotištu u Pragu, koje je služilo za privremeno obrazovanje djece koja su zbog rata odvojena od roditelja. U zimu 1942. opera je prvi put odigrana u sirotištu, kada su skladatelj Krása i scenograf František Zelenka već bili u Terezinu. Do srpnja 1943. gotovo sva djeca izvornog zbora i osoblja sirotišta odvedena su u Terezin gdje su ponovno ujedinjeni s Krásom, prilagodivši se ograničenim uvjetima koje su imali u logoru nastavili s probama, pa je dana 23. rujna 1943. Brundibár premijerno predstavljen u Terezinu gdje je uprizoren čak 55 puta u godinu dana.

Zanimljivo je da je posebna izvedba Brundibára održana 1944. godine za predstavnike Crvenog križa koji su došli pregledati životne uvjete u logoru. Ono što Crveni križ nije znao u to vrijeme bilo je to da je većina onoga što su vidjeli tijekom posjeta bila farsa te da je jedan od razloga zašto se logor Terezin činio ugodnim bio činjenica da su mnogi zatvorenici bili deportirani u Auschwitz kako bi se smanjio broj ljudi tijekom njihova posjeta. Kasnije te godine izvedba Brundibára je snimljena za nacistički propagandni film „Theresienstadt. Ein Dokumentarfilm aus dem jüdischen Siedlungsgebiet“ (Terezin: Dokumentarni film iz židovskog naselja). Svi sudionici produkcije filma ukrcani su u kamione i poslani u Auschwitz čim je snimanje završeno. Većina je život završila u plinskim komorama odmah po dolasku, uključujući djecu, skladatelja Krása i glazbenike, a dječja opera “Brundibár“, koju je Krása ponovno rekonstruirao u Terezínu, srž je jedne izvanredne ostavštine.

Producentica Nataša Popović rekla nam je : “Ova bajkovita priča nosi sjećanje na djecu koja su iskusila zločine holokausta i predstavlja jaki primjer jedinstva protiv svih oblika tiranije i genocida, s posebnim pijetetom na djecu, nevine žrtve holokausta. Duh Brundibár opere leži u njezinoj povijesti i nosi dublji značaj od jednostavne priče o dobru i zlu. Ova opera predstavlja moć glazbe i umjetnosti koja se izdiže nad najgorim životnim i neljudskim situacijama. Glazba i priča, u nekom drugom okruženju, vjerojatno bi bili brzo zaboravljeni. No, svjedočanstvo koje seže u vrijeme nacističkog režima, date okolnosti u kojima je ova opera izvedena i kako to utječe na mlade izvođače je priča koja se još uvijek značajno odražava na publiku svih dobnih skupina. Snažan dojam koji ostavlja i poruka koju prenosi, ono je što je povezalo tim profesionalaca i umjetnika okupljenih na projektu.”

Hrvatska praizvedba opere održana je 27. siječnja 2018. godine, na Međunarodni dan sjećanja na žrtve holokausta, ispred Prve hrvatske tvornice ulja u Zagrebu, budućeg prostora Centra za promicanje tolerancije i očuvanje sjećanja na holokaust. Postavljanjem opere na području nekadašnjeg koncentracijskog logora Jasenovac i novim izvedbama dječje opere „Brundibár“ žele se komemorirati jasenovačke žrtve te podsjetiti na zločine logora Jasenovac kako se više nigdje i nikada ne bi ponovile. Krešimir Dolenčić, redatelj praizvedbe Brundibára iz 2018. godine, prisjetio se dirljive posvete napisane na maloj knjižici – slikovnici, a koju mu je uoči proba poklonio gospodin Branko Lustig. „Hvala na trudu za sve one kojih više nema!“

Redatelj Hrvoje Korbar koji se na ovom hvalevrijednom projektu pridružuje Krešimiru Dolenčiću  izjavio je : “U mnoštvu umjetničkih i dokumentarnih svjedočanstava o Holokaustu, susret s Brundibarom sasvim je posebno iskustvo. Dječja opera, izvođena u najstrašnijim mogućim okolnostima, isijava posebnom svjetlošću – u njoj djeca na kraju uspijevaju pobijediti zlo utjelovljeno u naslovnom junaku, šarenom i naizgled simpatičnom zabavljaču. Brundibar nas tako podsjeća na transformativnu moć umjetnosti – i u trenutcima najveće tame, umjetnost može ponuditi tračak svjetla i nade. Brundibar je i svojevrsno upozorenje – opasne ideje često se kriju ispod naizgled benignih maski, ali i poziv na odgovornost – odgovornost umjetnika da se suprotstave svakom zlu, pa tako i relativizaciji najstrašnijih stranica naše povijesti s kojom se nažalost sve češće susrećemo. Stoga mi je velika čast biti djelom ove predstave uz čarobne Zvjezdice i cijeli autorski tim.”

Kako će Anuška i Jožica skupiti novac za mlijeko bolesnoj majci, te uz pomoć prijatelja nadmudriti nasilnog orguljaša i zajedničkim snagama srušiti tiranina, imamo priliku vidjeti u Jasenovcu, gdje nas očekuju četiri uprizorenja Brundibára, 01. i 02. listopada od 12 i od 14 sati.

Osim redatelja Hrvoja Korbara i Krešimira Dolenčića, iza novog uprizorenja „Brundibára“ stoje između ostalih i producentica Nataša Popović, Ana Tonković Dolenčić i Marija Tonković koje su napisale hrvatsku verziju libreta, dječji zbor Zvjezdice s voditeljicom Dijanom Roguljin Deltin, te u ulozi redatelja Zoran Pribičević i Božidar Peričić kao Brundibár.

Program se izvodi pod pokroviteljstvom Veleposlanstva Sjedinjenih Američkih Država u Hrvatskoj, projekt je sufinanciran iz Programa Fonda za aktivno građanstvo u Hrvatskoj (kroz financijske mehanizme EGP-a i Kraljevine Norveške), te uz potporu Grada Zagreba i podršku JUSP Jasenovac, Centra za kulturu i informacije Maksimir i Jadran film d.d..

Izvedbe dječje opere Brundibár izvode se s dopuštenjem Boosey & Hawkes Music Publishers Limited.

Oglas

Komentiraj

komentari