Kako se nositi s perimenopauzom

Svi su čuli za menopauzu, zastrašujući period kada kosa izgubi sjaj, počinju rasti brkovi i menstruacija prestaje dolaziti. Ali što je s perimenopauzom? Većina žena niti ne zna što je to. INTIMINA, svjetski brend posvećen ženskom intimnom zdravlju, donosi objašnjenja i savjete o tome kako se nositi s ovim životnim razdobljem.

Perimenopauza se sastoji od dvije riječi: peri i menopauza. Gotovo svi znaju što je menopauza – razdoblje kada menstruacija pauzira. No što predstavlja ovo “peri”? Peri znači oko ili otprilike. Otprilike u dobi od 45 godina, plus ili minus nekoliko godina, osjetit ćete neke promjene u svom tijelu. To je sasvim normalno i nema razloga za brigu. Perimenopauza je razdoblje promjena, slično kao i pubertet. To je razdoblje oko menopauze što znači da započinje prije menopauze (predmenopauza), obično 4 – 5 godina prije, i traje oko 5 godina nakon ulaska u menopauzu. Ali kao i kod svega ostalog, njezino trajanje je prilično individualna stvar, a mnogi će perimenopauzu proživjeti bez ikakvih simptoma i tegoba.
Kada je možemo očekivati?
U tridesetim ste godinama života i menstruacija vam kasni. Pitate se jeste li trudni, ali to nije moguće, koristite zaštitu. U posljednje vrijeme se osjećate čudno, puno se znojite ili imate “valunge”. I počinjete brinuti jer ste čuli da žene doživljavaju takve promjene tijekom menopauze. A vi ste premladi za to, zar ne?

Perimenopauza može započeti već sredinom tridesetih godina života i to je potpuno normalno. Može započeti i kasnije, čak u šezdesetima za neke žene! Zašto to neke žene doživljavaju kasnije, a neke ranije u životu? Zašto neke od nas krvare duže, a neke kraće? Razloga je mnogo, no na većinu njih nemamo nikakvog utjecaja.

Glavni krivac za simptome perimenopauze je estrogen, točnije, fluktuirajuće razine estrogena. Vaše se tijelo priprema za razdoblje u kojem više nećete trebati rađati djecu, što znači da vam maternica neće morati krvariti svaki mjesec – to je dobra vijest! Ali mehanizam nije savršen, nema prekidač za uključivanje i isključivanje, pa tijelu treba vremena da se prilagodi novom “režimu estrogena”. Taj režim donosi mnoge promjene u tijelu na koje se nekada teško prilagoditi, bez obzira na to jesu li došle ranije ili kasnije u životu.
Što se u perimenopauzi događa s mojim tijelom?

Tijelo vam se mijenja – možda se čak pitate je li s vama sve u redu. Razina vašeg estrogena nije ista kao nekad, mijenja se iz dana u dan i radi toga osjećate SVE što možete osjetiti. Mogli biste postati vrlo emotivni, razdražljivi, neraspoloženi, pa čak i depresivni. Ove promjene raspoloženja vrlo su slične onima tijekom PMS-a, no opet su različite kod svake žene.
Kao da te promjene raspoloženja nisu dovoljne, perimenopauza može donijeti i znojenje. Naleti vrućine i noćno znojenje vrlo su česti simptomi perimenopauze i k tome ne baš ugodni. I dok se znojite i gledate svoje tek narasle brkove, razina razdražljivosti vam raste, vaš partner želi malo “akcije” – a vi si mislite “Pa tko bi normalan sada htio seks?!”. Ne brinite, i to je normalno. Vaš libido će se vjerojatno smanjiti zbog promjene razine estrogena i smanjene cirkulacije krvi “tamo dolje”. Ali smanjena cirkulacija krvi dovodi do drugog problema – promjene elastičnosti vaginalnog tkiva i osjetljivosti na infekcije.

Ako ste pomislili da se tijekom perimenopauze sve okreće protiv vas, ne brinine, jer ne osjeća svaka žena svaki od spomenutih simptoma, a i težina simptoma nije za sve ista. Možda nećete ni doživjeti simptome osim onog najvažnijeg, neredovitosti menstruacija. Kako će vrijeme prolaziti, menstruacija će dolaziti sve kasnije i kasnije, dok potpuno ne nestane cijelu jednu godinu. Tada ćete službeno ući u menopauzu. Neke žene prelaze vrlo brzo, dok druge osjećaju simptome perimenopauze čak i do deset godina prije ulaska u menopauzu!
Kako držati simptome pod kontrolom?

Ako su vaši simptomi jaki, liječnik će vas možda staviti na hormonsku terapiju, ali nemojte se zaletavati jer ona nije svakome potrebna.
Tko vaše tijelo poznaje bolje od vas? Slušajte ga – njegujte ga dobrom hranom koja će vam pomoći da održavate tjelesnu težinu i kontrolirate neke od svojih simptoma. Odmorite svoj um – meditirajte, bavite se jogom ili bilo kojim sportom koji vas smiruje.

I ne zaboravite na mišiće zdjeličnog dna! U ovom periodu života važno je raditi Kegelove vježbe jer one ne samo da će povećati cirkulaciju krvi “dolje”, već će vam pomoći i ojačati zdjelično dno i spriječiti ili smanjiti nekontrolirano curenje urina. Pojačana cirkulacija imat će utjecaj na elastičnost rodnice i na vaš libido pa ćete možda upravo vi predlagati “akciju” svojem partneru.

Vaginalna suhoća i osjetljivost također mogu biti problem, a Kegelove vježbe i tu mogu puno pomoći. Ako vam treba dodatna pomoć, uvijek postoje intimne kreme, pa se ne trebate obeshrabriti ako vam samo Kegelove vježbe nisu dovoljne u borbi protiv suhoće.
Uvijek zapamtite da je svaka žena drugačija kao i svako tijelo. Neke žene neće perimenopauzu ni osjetiti, ali nekima ona može biti velika prepreka u svakodnevnom funkcioniranju. Slušajte svoje tijelo i um, tražite utjehu u razgovoru s nekim bližnjim, prijateljem ili liječnikom o onome što vas muči i ne bojte se razgovarati o svom reproduktivnom zdravlju. Kako se osjećate “tamo dolje” je važno pa uvijek trebate nastojati činiti sve što je u vašoj moći da budete najbolja verzija sebe – ona koja voli svoje tijelo.

Oglas

Komentiraj

komentari

Persil