Je li vaše dijete odgovorno, optimistično i suosjećajno?

Barbara Coloroso u knjizi Disciplina sa srcem, piše o tome kako procijeniti razvija li dijete snažan i zdrav osjećaj identiteta. U nastavku pročitajte 30 znakova prema kojima i vi možete preispitati vlastite postupke i razmisliti kako možete postići da se dijete razvija u odgovorno, optimistično i suosjećano dijete. Naravno da to nije kruta stvarnost, možemo se razviti u suosjećajnu i odgovornu osobu iako naši roditelji nisu imali na papiru ovakve tvrdnje, no mnogo je bolje imati neke niti vodilje prema kojima se možemo orijentirati.

Nema formalne škole za roditelje, a škole za razna zanimanja postoje. Zašto je to tako, ne znam, ali znam da ne postoje bez razloga neformalne škole za roditeljstvo u obliku raznih edukacija i tečajeva.

Čitajte, educirajte se, budite znatiželjni, drugačiji, preispitujte vlastite i tuđe roditeljske odluke i postupke. Nemojte se voditi rečenicom „Moji roditelji su mene tukli, pa sam dobro ispao/la, mojem djetetu neće biti ništa.“ i takvim sličnim izjavama. Budite bolji roditelji nego što su vama bili vaši, uvijek, ali uvijek stremite ka boljem! Pa zar nije logično da ako toliko ulažemo u razvoj tehnologije, industrije i sl. da nam obrazovanje i roditeljstvo ostaje na razini onog od prije 50/60/70 godina? Meni nije.

A evo i 30 misli vodilja 😉

  1. Djeluje na osnovi vlastitih uvjerenja.
  2. Sposobno je odlučivati: boriti se za vlastita uvjerenja i suprotstavlja se nepravdi, čak i kada ne nailazi na odobravanje okoline.
  3. Posjeduje unutarnje definirani identitet. Živi svjesno i svrhovito.
  4. Preuzima inicijativu; ne čeka da odrasli nešto odobre ili zatraže.
  5. Prihvaća odgovornost za vlastite odluke izbore i pogreške.
  6. Prihvaća prošlost, uči iz nje i ostavlja je iza sebe.
  7. Optimistično je. Ima realna očekivanja i pozitivan stav.
  8. Svjesno je vlastitih postupaka i prihvaća posljedice.
  9. Svjesno je vlastitih pogrešaka i shvaća ih kao priliku za učenje.
  10. Istinoljubivo je i realistično.
  11. Osjeća unutarnju snagu i samousmjerenje.
  12. Raduje se i slavi vlastite uspjehe jednako kao i uspjehe drugih ljudi.
  13. Kompetitivno je, suradnički raspoloženo i odlučno; svjesno je vlastitih sposobnosti; spremno dijeliti s drugima; otvoreno je za tuđe ideje.
  14. Spremno preuzima rizike.
  15. Ima jak osjećaj identiteta; otvoreno prihvaća komplimente i kritike, prosuđujući ih s obzirom na jezgru vlastitih vrijednosti.
  16. Oslanja se na sebe.
  17. Posjeduje osobni integritet i samopoštovanje.
  18. Živi aktivno i svjesno.
  19. Razmišlja na realističan, pozitivan i tolerantan način.
  20. Pouzdano je i zna izraziti sebe; sluša unutarnje (intuitivne) znakove.
  21. Koristi inovativno i kompleksno mišljenje kada je to potrebno, istražuje, prekoračuje konvencionalne ideje, kreativno je.
  22. Zaigrano je. Sve što čini ne mora imati neku ozbiljnu svrhu.
  23. Voli reći što misli i razmjenjivati ideje, čak i ako nije sigurno kako će drugi na njih reagirati.
  24. Samouvjereno je i sigurno.
  25. Altruistično je, etično i suosjećajno: uvažava tuđe osjećaje i gledišta.
  26. Prosocijalno je orijentirano i općenito nastoji pomoći, brinuti i dijeliti s drugima.
  27. Temeljito preispituje stavove prije nego što ih usvoji.
  28. Sve što čini, shvaća u obliku „mogao/mogla bih…“
  29. Kada je stvarno povrijeđeno ili se tako osjeća, sposobno je prijeći preko toga, na temelju toga može donositi bolje odluke u budućnosti, a ne se zakopati u vlastiti jad.
  30. Sposobno je prihvatiti komplimente i podnijeti kritiku.

I za kraj donosim vam jednu vrijednu izreku o roditeljskoj zadaći:

„Naša je najvažnija roditeljska zadaća podići djecu koja će biti ljubazna, odgovorna i koja će mariti za ljude nastojeći od svijeta stvoriti puno suosjećajnije mjesto. „

Neil Kurshan, Raisingyourchild to be a mensch

Mislim da nam svima bazično fali suosjećanja za druge. Naravno da ćemo prvo misliti na sebe, na „vlastito dupe“, ali ne smijemo zaboraviti na onog pored nas i voditi se time da cilj opravdava sredstvo. Je li to zaista tako? Koje su vaše moralne vertikale i osobne granice? Razmišljate li o drugima, kako se naši postupci mogu reflektirati na njih? Svatko bira vlastiti put, hoće li nešto utjecati na njih ili ne, no to nam nije opravdanje da budemo bezosjećajni, nemoralni i zli.

Iva Sambolek, mag.paed.soc.

Literatura: Barbara Coloroso. Disciplina sa srcem

 

Oglas

Komentiraj

komentari