Nogomet: Ružičastim dresom protiv rodnih stereotipova, CARE International!

Prema novoj studiji UN-a objavljenoj 6. ožujka, čak 9 od 10 osoba u cijelom svijetu ima spolne predrasude. Što kad bismo se nogometom koristili u propitkivanju rodnih stereotipova? Upravo se to dogodilo 8. ožujka kada se hrvatski nogometaš Franko Andrijašević poigrao stereotipovima te na nogometni teren, uoči jedne od najvažnijih utakmica sezone istrčao u dresu koji je obojen u ružičasto. Iza svega stoji aktivnost #PinkJersey koja je dio inicijative međunarodne humanitarne organizacije CARE, a ne predstavlja samo grešku pri pranju rublja. Njezin je cilj upozoriti na to da nejednaka raspodjela kućanskih poslova nije nimalo trivijalan problem.

U nedjelju popodne, 8. ožujka, u Rijeci se održala dugoočekivana nogometna utakmica između klubova Rijeka i Hajduk Split. Dok su ostali igrači nogometnog kluba Rijeka nosili službeni dres bijele boje, glavni igrač Rijeke, Franko Andrijašević sve je iznenadio istrčavši na nogometni teren u dresu obojanom u ružičasto. Postavilo se pitanje što nogometaš radi u ružičastom dresu na terenu, a Franko koji uz humanitarnu organizaciju CARE podržava slogan ‘Postizanje jednakosti između muškaraca i žena podrazumijeva puno posla, truda i vremena. Krenimo’, razlog je otkrio u videu koji je prikazan u poluvremenu utakmice na stadionu te društvenim mrežama kluba i nogometaša. U videu je Franko kod kuće i upravo vadi oprano rublje iz perilice… njegov je bijeli dres obojan u ružičasto… Pretražuje perilicu rublja i na dnu nalazi crvenu čarapu. Ako Franko i njegova supruga dijele obavljanje kućanskih poslova, on za to još očito nije u potpunosti spreman! Međutim, ovakve početničke greške dokazuju da svi možemo djelovati u borbi protiv neravnopravnosti spolova.

‘Nogomet je poznat kao izrazito macho industrija, a na Balkanu su društvene zajednice dodatno pogođene nasljeđem rata i nizom klišeja: žene su prvenstveno zadužene za kućanstvo, a od muškaraca se očekuje da budu muževni, podižu glas te donose odluke u obitelji i cijeloj zajednici. Nadam se da će ovaj postupak koji su vidjeli brojni ljudi ispred svojih televizora potaknuti raspravu unutar njihovih obitelji i ohrabriti ljude da se oslobode stereotipova koji nas sputavaju’, objasnio je Franko Andrijašević.

Ravnopravnost je tema koja se tiče svih nas, a posebno obitelji u kojima su rodni stereotipi vrlo prisutni. Kućanski poslovi su diljem svijeta još uvijek, uglavnom, dužnost žena, stoga su obrana jednakosti i borba protiv stereotipova glavni ciljevi kampanje koju CARE provodi u svrhu podizanja svijesti. Kućanski poslovi i dalje su jedno od područja gdje su nejednakosti najviše izražene te stvaraju posljedice koje se ne smiju zanemarivati: uz jačanje slike u kojoj su žene stavljene u podređeni položaj, kućanski poslovi smatraju se manje važnima, bez obzira na to što su neophodni za funkcioniranje obitelji i zajednice te utječu na cjelokupni gospodarski i socijalni razvoj društva.

  • U 2018., 79% žena s područja Europe izjavilo je da su upravo one u obitelji zadužene za brigu oko kuhinje i svakodnevnih kućanskih poslova, a mnoge od njih rade dva posla: osim u kući rade i na svom radnom mjestu.
  • Prema istraživanjima koje je provela organizacija CARE Francuska, na području Balkana samo je 11% žena izjavilo da njihov partner pere rublje.
  • U Hrvatskoj, teret obavljanja kućanskih poslova još uvijek pada na leđa žena: 60% žena zaduženo je za pripremu hrane, posao čišćenja obavlja 71%, a pranja rublja 80% žena. Istovremeno, muškarci tek sporadično obavljaju određene poslove: 84% muškaraca obavlja popravke u kući, a 41% ih je zaduženo za plaćanje računa. Većina muškaraca zadovoljna je takvom raspodjelom zadataka te pretpostavlja da je njihova partnerica također zadovoljna. Teško se riješiti stereotipova povezanih s kućanskim poslovima. S obzirom na to da su duboko ukorijenjeni u kolektivnom nesvjesnom, njihovo zaobilaženje može dovesti do ozbiljnih posljedica.
  • U Francuskoj 43% muškaraca misli da ima manje prirodnih predispozicija za kućanske poslove u odnosu na žene.
  • Na Balkanu 51% muškaraca misli da je najvažnija uloga žene briga za dom i kuhanje za obitelj, a 53% ih misli da su zadaci poput mijenjanja pelena, kupanja i hranjenja djece odgovornost majke.
    Kampanju je osmislila agencija CLM BBDO (Paris), a poruku prenosi niz influencera iz Francuske i Hrvatske. Kampanja se također oslanja na opsežne i sustavne napore organizacije CARE u borbi protiv međuljudskog i rodno uvjetovanog nasilja, a dodatni
    je cilj promicanje i poboljšavanje situacije na području Balkana po pitanju ravnopravnosti spolova.

 

Oglas

Komentiraj

komentari