U školu s osmijehom na licu!

Udruga Praktikum u veljači je krenula s programom Priprema za školu, namijenjenog djeci predškolskog uzrasta. Ideja programa je razvoj samopouzdanja kod svakog pojedinog djeteta, kao preduvjeta za daljnji razvoj svih ostalih vještina potrebnih za uspješno ovladavanje razvojnim zadacima kroz život. Polazeći od ideje da je igra jedna od temeljnih potreba svakog djeteta, kao i veliki izvor zadovoljstva, u okviru programa Priprema za školu ona ima glavnu ulogu u učenju i uvježbavanju vještina.

Tako se polaznici kroz igru pripremaju za izazove koji su pred njima, danas je to uspješno svladavanje školskih obveza, a sutra obiteljskih, društvenih i poslovnih. Cilj je zadržati prirodnu radoznalost djeteta prema usvajanju znanja o svijetu koji ga okružuje te stvaranje pozitivnih očekivanja od škole.

Od prvog dana polaznici su osvještavali razloge postojanja pravila ponašanja, kreirali vlastita pravila te se savjesno i danas pridržavaju istih. Kroz planirane aktivnosti, usvajaju znanja potrebna za uspješnu prilagodbu školskim zadacima te ih povezuju s vlastitim životom. Tako, prilikom učenja geometrijskih formi (kao preduvjet za razvoj matematičkih vještina), polaznici se potiču da ih povezuju s prometnim znakovima koji su im neophodni za uspješno ovladavanje prometnim situacijama. Osim funkcionalnih i didaktičkih igara, potiču se i simboličke igre na način da polaznici nakon usvojenih „trikova“ sigurnog ponašanja u prometu izvode igrokaz u kojem preuzimaju razne uloge, objašnjavaju pravila ponašanja te predviđaju posljedice određenih ponašanja.

Polaznici redovito vježbaju predmatematičke i predčitalačke vještine, vokabular i izražavanje kroz riječi, sliku i pokret. Osvještavaju i uče brojeve te odnose među njima, razvijaju vizualizaciju slušanjem bajki i reflektiranjem na pročitano. Vježbaju grafomotoriku različitim kreativnim tehnikama (masa za modeliranje, vodene boje i kist, bojice, kolaž papir…). Također, redovito uvježbavaju prezentacijske i govorne vještine tako što svaki uradak predstavljaju pred cijelom grupom.

Sve aktivnosti osmišljene su tako da dodatno vježbaju pažnju i radno pamćenje te paralelno razvijaju spoznajne kapacitete polaznika. Svaka situacija koja se pojavi prilikom grupnog rada koristi  se kako bi uvježbavali socijalno-emocionalne vještine i usmjeravali polaznike na usvajanje i korištenje prikladnih ponašanja. Koristeći se tehnikama mindfulnessa, polaznici se osnažuju i tehnikama disanja koje im pomažu da se lakše umire i usmjere pažnju.

“Svjesni smo važnosti kontinuirane suradnje s roditeljima za razvoj punog potencijala, zato redovito održavamo individualne sastanke s roditeljima kako bismo se što uspješnije prilagodile potrebama i mogućnostima djeteta. Budući da je uloga roditelja presudna u razvoju djeteta redovito pružamo informacije o cjelokupnom radu grupe, kao i individualnom napretku djeteta te dajemo smjernice za samostalni rad kod kuće. Također, savjetujemo roditeljima da pokušaju vrijeme koje provode s djecom ispuniti zajedničkim aktivnostima kroz koje će uz vježbanje potrebnih vještina razvijati i učvršćivati emocionalnu povezanost s djetetom”, poručili su iz Udruge Praktikum.

„Ovim putem htjela bih pohvaliti voditeljice programa Pripreme za školu, Ivanu i Melitu. Iako sam bila pomalo skeptična prema cijeloj ideji pokazalo se bez razloga. Moje dijete rado ide na radionice, osjeti se njegov napredak u poboljšanju grafomotorike i koncentracije, igre kroz koje uči kod vas primjenjuje i prenosi tetama i djeci u svojoj vrtićkoj grupi. E-mailovi u kojima nas obavještavate o vašem radu s djecom iz grupe Pahuljice su opsežni s puno korisnih i primjenjivih ideja u svakodnevnom životu i radu s djetetom. Sve pohvale i sigurno ćemo se još družiti u nekom vašem budućem programu.“

Milana, mama polaznika programa Pripreme za školu 2017./2018.

„Izuzetno sam zadovoljna prvim reakcijama moga djeteta. On je do sada imao izuzetno negativan stav prema školi i odbijao je ideju da će na jesen krenuti u školu. Već nakon dva tjedna sudjelovanja u Vašem programu Vedran je potpuno promijenio stav prema školi i sada s veseljem iščekuje sjest u školske klupe.“

Martina, mama polaznika programa Pripreme za školu 2017./2018.

Tips and tricks za roditelje:

Za razvoj grafomotorike odlične su aktivnosti izrezivanja, slikanja, modeliranja (primjerice ukrašavanje jaja i izrezivanje i lijepljenje pilića)  te „zaboravljene“ igre poput Mikada, u kojima ćete i vi i vaši mališani uživati.  Redovito čitajte slikovnice i bajke sa svojim predškolarcima, a prilikom čitanja pokušajte što više uključiti svoje dijete na način da prati slike, da prstom pokazujete smjer čitanja, samostalno lista stranice kako bi potaknuli žar za čitanjem. Pokušajte uvesti i aktivnosti poput dramatizacije (igranja uloga) ili čitanja priče do pola te osmišljavanja alternativnog, vlastitog kraja.

Nakon čitanja potaknite dijete da reflektira na sadržaj pročitanog postavljajući mu/joj pitanja koja se odnose na sadržaj, pojedine teže riječi, poantu priče i sl. Pokušajte se i kroz slijedeće dane vratiti na sadržaj priče kroz razgovor i postavljanje otvorenih pitanja vezano uz sadržaj pročitanog. Ukoliko se ne mogu sjetiti odgovora, pokušajte ih ohrabriti u smjeru točnog odgovora. Pri tome izbjegavajte davati vlastiti odgovor i pokušajte prepoznati i pohvaliti točno izražavanje.

Budući da je igra najbolji način usvajanja novih i usavršavanja postojećih znanja i vještina roditelji mogu potaknuti razvoj vlastitog djeteta tako da svakodnevne, rutinske situacije (odlazak u trgovinu, banku, poštu, planiranje izleta, pripremanje ručka…) pretvore u zabavne aktivnosti i izazove iz kojih će mališani učiti i uvježbavati naučeno.

Ivana Koller, psiholog, prof. voditeljica programa Pripreme za školu, Udruga Praktikum – centar za djecu i mlade

Fotografije: Ines Ličina

Oglas

Komentiraj

komentari